Οικολογικά Σχολεία Τα «Οικολογικά Σχολεία» είναι ένα διεθνές πρόγραμμα που συντονίζεται από το μη κερδοσκοπικό και μη κυβερνητικό Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (FEE). Το πρόγραμμα, που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων, Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, στοχεύει να ενδυναμώσει τους μαθητές, ώστε να γίνουν οι ίδιοι η αλλαγή που έχει ανάγκη ένας αναπτυξιακά βιώσιμος κόσμος, με τη συμμετοχή τους σε χαρούμενες εκπαιδευτικές δράσεις και προσφέρει τη δυνατότητα επικοινωνίας με μαθητές από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Σχεδιάστηκε, για να κοινοποιήσει και να ενθαρρύνει τη δράση μιας ολόκληρης σχολικής μονάδας για το περιβάλλον και επίσης να καταστήσει την περιβαλλοντική συνείδηση και δράση ως ένα σημαντικό μέρος της ζωής και του ήθους των μαθητών ενός σχολείου. Στους εκπαιδευτικούς προσφέρει μια διαθεματική προσέγγιση για το περιβάλλον και την ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων μεταξύ συναδέλφων εντός της Κύπρου, αλλά και με εκπαιδευτικούς από χώρες της Ευρώπης που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα. Κάθε σχολείο ακολουθεί μια διαδικασία αλλαγής σε επτά βήματα που αναμένεται, με την πάροδο του χρόνου, να έχει θετικά αποτελέσματα τόσο στις μαθησιακές επιδώσεις, στη στάση και συμπεριφορά των μαθητών, όσο και στην τοπική κοινότητα και το τοπικό περιβάλλον. Όλα τα περιβαλλοντικά θέματα που προσφέρονται στο πρόγραμμα «Οικολογικά σχολεία» περιέχονται στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και εξετάζονται πάντοτε μέσα από το πρίσμα της αειφόρου ανάπτυξης. Κάθε μελέτη αγκαλιάζει και τις τρεις παραμέτρους της αειφόρου ανάπτυξης (Κοινωνία – Οικονομία – Οικολογία) και προτείνει πρακτικές λύσεις στα προβλήματα που μελετά. Από τη σχολική χρονιά 2016-2017 καθιερώνονται ως θεματικές ενότητες των Οικολογικών Σχολείων οι δεκαεπτά (17) ενότητες που καθορίστηκαν από τα Ηνωμένα Έθνη. Τα σχολεία που λαμβάνουν μέρος στο πρόγραμμα βραβεύονται κάθε τρία χρόνια και αφού συμπληρώσουν με επιτυχία τρεις από τις δεκαπεπτά ενότητες. Για την Κύπρο ο εθνικός χειριστής είναι ο μη κερδοσκοπικός και μη κυβερνητικός οργανισμός «CYMEPA – Οι φίλοι της Θάλασσας» και το πρόγραμμα επιχορηγείται από την Ελληνική Τράπεζα. Αρχές Προγράμματος Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, μέσα στα πλαίσια της ευρύτερης πολιτικής του και για καλλιέργεια περιβαλλοντικής παιδείας στα παιδιά, εφαρμόζει και προωθεί μια σειρά από προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όπως το πρόγραμμα «Οικολογικά σχολεία». Τα περιβαλλοντικά θέματα θα πρέπει να εξετάζονται μέσα από το «πρίσμα» της αειφόρου ανάπτυξης, για κάθε θέμα να μελετούνται και οι τρεις παράμετροι ανάπτυξης (Κοινωνία – Οικονομία –Οικολογία) και να προτείνονται θετικές λύσεις. Τα 7 βήματα κάθε Οικολογικού σχολείου Τα «Οικολογικά σχολεία», ως ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την αειφορία που ενθαρρύνει τους νέους να συμμετάσχουν ενεργά για την προστασία του περιβάλλοντος, επιβάλλεται να αξιολογείται και να ελέγχεται ως προς την απόδοσή του. Για το λόγο αυτό έχουν ετοιμαστεί από τον διεθνή οργανισμό FEE και οι Δείκτες Απόδοσης ως Οδηγός επιτυχίας του Προγράμματος αλλά και ως ένα βασικό εργαλείο υλοποίησης των απαιτούμενων επτά (7) βημάτων. Οι 17 Στόχοι των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη ΒΗΜΑ 1: Σύσταση Περιβαλλοντικής Επιτροπής Η ιδανική επιτροπή πρέπει να αποτελείται από αντιπροσώπους των μαθητών (περίπου 10-20 μαθητές ανάλογα με το μέγεθος του σχολείου), εκπαιδευτικών, διεύθυνσης, μη διδακτικού προσωπικού, γονιών, τοπικών αρχών, κ.ά.. Η επιτροπή θα πρέπει να διατηρεί αρχείο με τα πρακτικά των συναντήσεων και των αποφάσεων της. ΒΗΜΑ 2: Διεξαγωγή της Επισκόπησης Περιβάλλοντος Η επισκόπηση μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου και της περιοχής. Αφού γίνει η επισκόπηση εντοπίζονται τυχόν προβλήματα, γίνεται προσπάθεια εξεύρεσης λύσεων, προώθηση και αξιολόγηση τους. Η Αρχική Διερεύνηση Ζητημάτων είναι το πρώτο βήμα στο οποίο στηρίζεται ο σχεδιασμός της ΠΕ/ΕΑΑ του σχολείου σας. ΒΗΜΑ 3: Σύνταξη του Σχεδίου Δράσης – Υποβολή του Σχεδιασμού ΒΗΜΑ 4: Παρακολούθηση και Εφαρμογή Καθορίστε πού και πότε θα γίνονται οι συναντήσεις σας για τον έλεγχο της εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης. ΒΗΜΑ 5: Διάχυση σε όλα τα μαθήματα ΒΗΜΑ 6: Άνοιγμα του Σχολείου στη Κοινωνία Παρέμβαση στην Κοινότητα . Να επιλέξετε τον τρόπο ή τους τρόπους με του οποίους θα πετύχετε την παρέμβαση στην κοινωνία (π.χ. Project, Επιστολή ,Τρίπτυχο ,Ημερίδα κ.ά.) ΒΗΜΑ 7: Οικολογικός Κώδικας Μπορεί να γίνει υπό μορφή αφίσας με θετικά και όχι με αρνητικά μηνύματα. Η σταδιακή σύνταξη του Οικολογικού Κώδικα θα γίνεται μέχρι το τέλος Ιανουαρίου. Ο Κώδικας πρέπει να βρίσκεται σε συνεχή έκθεση, σε κάθε τάξη και σε άλλα περίοπτα σημεία, για τους μαθητές και τους επισκέπτες και να εμπλουτίζεται τακτικά. Το Ενιαίο Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο «ΙΑΜΑΤΙΚΗ» είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα «Οικολογικά Σχολεία» πάνω από δύο δεκαετίες. Εντάχθηκε για πρώτη φορά το 1999 και από τότε συμμετέχει ανελλιπώς με μεγάλη επιτυχία κερδίζοντας επάξια την πράσινη σημαία. Η αγάπη για το περιβάλλον που δείχνουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, έχουν δημιουργήσει ένα «πράσινο» σχολείο ενταγμένο κυριολεκτικά μέσα στον πράσινο της περιοχής. Με μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων και παρεμβάσεων τόσο εντός της σχολικής μονάδας όσο και στις κοινότητες έχει καταφέρει να δημιουργήσει μία αξιόλογη περιβαλλοντική συνείδηση όχι μόνο στα παιδιά αλλά και στους κάτοικους των γειτονικών κοινοτήτων.